COMUNICAT DE PRESĂ - Ziua Mondială a Contracepției, 26 septembrie 2019
Slogan: “CONTRACEPȚIA: DREPTUL TĂU, ESTE ȘI RESPONSABILITATEA TA!".
În 2017 România era pe primul loc în UE în ce priveşte numărul de copii născuţi de mame cu vârste sub 15 ani, reprezentând 41% dintre toate cazurile Uniunii Europene (383 născuți vii), conform datelor Eurostat.
Fenomenul mamelor minore, care plasează România pe primele locuri din Europa, este unul complex, ale cărui consecințe afectează atât mama, cât și copilul. ” Fenomenul „copiilor cu copii” – mai multe nașteri premature, rată de vaccinare scăzută și riscuri sociale – este un fenomen social, pentru că efectele nu se limitează la situația unei mame sau a unei comunități, ci vizează, în lanț, sănătatea fizică și emoțională a unor copii care se nasc într-un mediu vulnerabil și supus riscurilor sociale. Pe de altă parte, mamele minore sunt mai predispuse să nască prematur, iar prematuritatea rămâne una dintre cauzele majore ale mortalității infantile. Astfel, potrivit ultimei analize a Salvați Copiii (România, 2018), cinci din zece mame cu vârsta sub 18 ani nu au fost niciodată la control ginecologic, ceea ce a dus la o rată de patru ori mai mare a nașterilor premature. Există o corelație directă între vârsta precoce a mamei, care înseamnă și o dezvoltare emoțională, dar și socială, încă incomplete, și lipsa accesului la educație pentru sănătate și la servicii medicale (Salvați Copiii România).
Contracepția/planificarea familială (PF) urmărește conștientizarea importanței cunoaşterii metodelor, prevenirea sarcinilor nedorite, prevenirea deceselor mamei și copiilor, spațierea sarcinilor/nașterilor, reducerea numărului de avorturi, cu scopul de a ajuta la luarea unor decizii informate.
Scopul campaniei: informarea populației generale, în special tinerilor și populațiilor defavorizate, cu privire la importanța metodelor contraceptive pentru a face alegeri corecte legate de propria sănătate sexuală și reproductivă.
În România, în 2017, au fost 289 avorturi la adolescente sub 15 ani, față de 664 în 2013. În UE s-au înregistrat: în Germania-280 avorturi, Spania-345 și Marea Britanie,în 2016 -492 (Eurostat). La fete cu vârste între 15-19 ani, în România, în 2017, au fost 5.267 avorturi.
În judeţul Neamţ datele statistice referitoare la numărul avorturilor se prezintă astfel:
Nr. crt. | An | Total | Sub 15 ani | 15-19 ani | 20-24 ani | 25-29 ani | 30-34 ani | 35-39 ani | 40-44 ani | 45-49 ani | 50 si peste |
1 | 2015 | 855 | 0 | 85 | 143 | 202 | 150 | 189 | 81 | 5 | 0 |
2 | 2016 | 998 | 1 | 107 | 202 | 230 | 190 | 180 | 81 | 7 | 0 |
3 | 2017 | 974 | 0 | 95 | 157 | 219 | 197 | 188 | 105 | 13 | 0 |
4 | 2018 | 874 | 4 | 113 | 128 | 186 | 193 | 152 | 84 | 14 | 0 |
5 | 2019 (6 luni) | 394 | 0 | 43 | 67 | 103 | 81 | 65 | 33 | 2 | 0 |
În județul Neamț, în cabinetele medicilor de familie, în anul 2018 au fost luate în evidență 14 gravide cu vârsta sub 15 ani (5 din mediul urban și 9 din mediul rural), iar în primele 6 luni ale anului 2019 au fost luate în evidență 7 gravide cu vârsta sub 15 ani (3 în mediul urban și 4 mediul rural).
Cu ocazia Zilei Mondiale a Contracepţiei în judeţul Neamţ se organizează următoarele acţiuni:
- Transmiterea materialelor informative pe această temă primite de la INSP București către reţeaua de mediatori sanitari/asistenţi medicali comunitari din judeţ şi reţeaua de medicină şcolară prin intermediul poştei electronice;
- Activităţi de informare-educare în licee derulate de personalul Compartimentului de Evaluare şi Promovare a Sănătăţii în colaborare cu personalul Cabinetelor de Planificare familială din Piatra Neamţ şi Roman;
- Activităţi de informare-educare în unităţi de învăţământ derulate de personalul medical din cabinetele medicale şcolare;
- Activităţi de informare-educare în unităţi de învăţământ şi în comunităţi derulate de asistenţii medicali comunitari şi mediatorii sanitari;
- Distribuire de materiale informative specifice temei în unităţi de învăţământ şi asistenţilor medicali comunitari;
- Postarea pe site-ul DSP Neamţ și pe pagina de facebook a compartimentului a comunicatului de presă și a unor materiale grafice (infografic, poster, pliant).
Suportul metodologic al campaniei este asigurat de Institutul Național de Sănătate Publică.